Wanneer je je pincode of andere bankcodes hebt doorgegeven, zijn dit de drie stappen die je (onmiddellijk) moet ondernemen:
- Bel Card Stop op het nummer 078 170 170 in België en het nummer +32 (0)78 170 170 in het buitenland. Card Stop zal je bankkaarten en kredietkaarten blokkeren.
- Contacteer zo snel mogelijk je bank. Je bank zal je rekeningen en betaalapp(s) blokkeren. Check hier de contactgegevens van de banken.
- Dien klacht in bij de politie.
4 basisregels om phishing te voorkomen
Wanneer je je pincode of andere bankcodes hebt doorgegeven, ben je slachtoffer van “phishing”. Zo noemen we het fenomeen waarbij fraudeurs valse berichten versturen in naam van je bank (of een ander vertrouwd bedrijf). Vooraleer je denkt dat je je ideale job hebt gevonden: dit is illegaal en strafbaar. Met deze 4 tips ben jij fraudeurs te slim af:
- Geef nooit je pincode of andere bankcodes door. Niet via e-mail, niet sociale media, niet sms of niet via telefoon. Die codes zijn geheim en enkel jij moet die kennen.
- Ga nooit via een link naar de betaalsite of mobiele app van je bank. Je bank vraagt je nooit naar je codes via een link.
- Typ altijd zélf het adres van je bankwebsite in je browser. Je kan het adres ook opslaan in de favorietenlijst van je browser. Of open zelf de mobiele app van je bank.
- Als je twijfelt, kan je beter stoppen. Kreeg je dus een vreemd bericht en weet je niet watje daarmee moet doen? Neem het zekere voor het onzekere en stop alles.
Waar kan je phishing melden?
Heb je een phishingbericht ontvangen? Stuur het dan zeker door naar verdacht@safeonweb.be én naar de bank die in het bericht vermeld staat. Elke bank heeft een speciaal phishingadres. Met jouw hulp kan de bank de valse website achter het bericht laten blokkeren. Zeker doen dus!
Check hier de meldingspunten van de banken.