Bij een overschrijving geef je je bank de opdracht om een bepaalde som geld van je zichtrekening op de bankrekening van iemand anders te zetten. Je kan je bank ook de opdracht geven om geld van je zichtrekening op een spaarrekening te zetten.
Afhankelijk van bij welke bank de begunstigde is naar wie je overschrijft, kan het even duren tot het geld op de andere rekening verschijnt. Wil je dat de overschrijving instant gebeurt? Dat kan, met Instant Payments. Lees meer over Is de instantoverschrijving iets voor jou? | Mijn geld en ik.
Belgische banken voeren geleidelijk een systeem in dat controleert of de naam van de begunstigde overeenkomt met het rekeningnummer. Is dat niet het geval, dan krijg je een waarschuwingsbericht. Zo worden vergissingen of fraude bij overschrijvingen vermeden. Controleer dus altijd goed de gegevens voordat je geld verstuurt.
Meer weten? Raadpleeg onze FAQ.
Indien je regelmatig geld aan iemand overschrijft, kan je de bank ook de opdracht geven om dezelfde overschrijving telkens opnieuw te doen. Dit is een doorlopende betaling. Het bedrag wordt automatisch en op vaste stippen overgeschreven.
Een domiciliëring verschilt van een doorlopende opdracht. Het is een overeenkomst tussen jou en een bedrijf. Je geeft het bedrijf de toestemming om je facturen direct te innen en het bedrag dus van je rekening te halen. Dit kan bv. handig zijn voor terugkomende facturen, zoals je maandelijkse telefoonrekening. Bij een domiciliëring zet de schuldeiser (het bedrijf) de betaling dus in gang.
Dit kan natuurlijk niet zomaar! Jijzelf moet hier op voorhand uitdrukkelijk je toestemming voor geven. Je kan via je bank de domiciliëringen op je zichtrekening beheren en aan voorwaarden koppelen.