Ben je ook een fervente online shopper en e-banker? Dan weet je dat je naast een pincode ook response code nodig hebt om online aankopen te doen. Waarom zijn al die codes nodig, wat is verschil tussen die codes en waarom mag je nooit deze codes delen met anderen?
Laten we misschien eerst beginnen door nog eens het verschil uit te leggen tussen een pin- en responsecode.
Pincode
PIN staat voor Personal Identification Number. Je pin is een unieke en persoonlijke 4-cijferige code die bij je bankkaart hoort. Deze geef je in telkens je een transactie met jouw bankkaart uitvoert en is steeds dezelfde.
Responsecode
Als je gebruikt maakt van een kaartlezer om toegang te verkrijgen tot je digitale bankomgeving of als je transacties uitvoert waarbij je gebruikt maat van een kaartlezer, moet je een response code invoeren.
Je bank vraagt hierbij om bepaalde codes (“challenge”) en jouw pin in te voeren op jouw kaartlezer waarna op het scherm van jouw kaartlezer jouw response code verschijnt. Deze code is maar een beperkte tijd geldig en is nooit dezelfde. Deze hangt af van wat je ingevoerd hebt (bijvoorbeeld van het bedrag).
Omdat fraudeurs met deze codes toegang kunnen krijgen tot jouw online bankomgeving en zo transacties kunnen uitvoeren in jouw naam.