Hou je persoonlijke codes voor jezelf

Ben je ook een fervente online shopper en e-banker? Dan weet je dat je naast een pincode ook response code nodig hebt om online aankopen te doen. Waarom zijn al die codes nodig, wat is verschil tussen die codes en waarom mag je nooit deze codes delen met anderen?

 

Wat is een pincode?

 

Laten we misschien eerst beginnen door nog eens het verschil uit te leggen tussen een pin- en responsecode.

Pincode

PIN staat voor Personal Identification Number. Je pin is een unieke en persoonlijke 4-cijferige code die bij je bankkaart hoort. Deze geef je in telkens je een transactie met jouw bankkaart uitvoert en is steeds dezelfde.

Responsecode

Als je gebruikt maakt van een kaartlezer om toegang te verkrijgen tot je digitale bankomgeving of als je transacties uitvoert waarbij je gebruikt maat van een kaartlezer, moet je een response code invoeren.

Je bank vraagt hierbij om bepaalde codes (“challenge”) en jouw pin in te voeren op jouw kaartlezer waarna op het scherm van jouw kaartlezer jouw response code verschijnt. Deze code is maar een beperkte tijd geldig en is nooit dezelfde. Deze hangt af van wat je ingevoerd hebt (bijvoorbeeld van het bedrag).

 

Waarom mag je deze codes nooit delen?

 

Omdat fraudeurs met deze codes toegang kunnen krijgen tot jouw online bankomgeving en zo transacties kunnen uitvoeren in jouw naam. 

 

Nog tips?

  • Geef nooit je pincode en response codes om te internetbankieren via e-mail, internet, sociale media, sms of telefoon. Je response codes zijn even geheim als de pincode van je bankkaart en de sleutel van je dagboek :-).
  • Ga nooit via een link naar de betaalsite of mobiele app van je bank.
  • Typ altijd zélf het adres van je bankwebsite in je browser. Je kan ook het adres opslaan in je favorietenlijst van je browser. Of open zelf de mobiele app van je bank.
  • Als je twijfelt, kan je beter stoppen. Kreeg je dus een wat vreemd bericht of telefoon en weet je niet wat gedaan, neem dan het zekere voor het onzekere en stop alles.