Betalen met de smartphone: is dat wel veilig?

Absoluut! Met je smartphone betalen is even veilig als (contactloos) betalen met je bankkaart. Banken maken bij een betaling steevast gebruik van een beveiligde verbinding, dus ook wanneer je met je smartphone betaalt. 

Daarnaast hebben de meeste betaalapps een betaallimiet ingevoerd. Let op: de limieten verschillen van app tot app. Je gaat dit dus best even na vooraleer je van start gaat met mobiel betalen.

6 tips om veilig te betalen met je smartphone

  • Beveilig je smartphone op dezelfde manier als je bankkaart: met een geheime code. Je smartphone bevat heel wat persoonlijke gegevens. Je wil niet dat die in handen van de verkeerde persoon belanden.
  • Verloopt je betaling anders dan de vorige keer of voel je je onzeker? Aarzel niet en contacteer onmiddellijk je bank.
  • Ben je klaar met betalen? Meld je dan af en sluit de app van je bank. Het systeem doet dat sowieso na enkele minuten, maar je doet het beter meteen zelf.
  • Ga nooit in op vragen om je geheime code of andere bankcodes te delen. Je bank zal je dit nooit vragen.
  • Ken je apps: ruim regelmatig je apps op je smartphone op en wis de apps die je niet gebruikt. Download altijd apps uit de officiële ‘store’.
  • Check je uitgaven regelmatig via de app van je bank. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.

Ontdek nog veel meer tips op de website beschermjezelfonline.be.

Smartphone verloren of gestolen?

Blokkeer onmiddellijk je betaalapp door Card Stop te bellen op 070 344 344 vanuit België en +32 70 344 344 vanuit het buitenland. Contacteer daarna ook zeker je bank. Je bank kan de betaalapp(s) vanop afstand blokkeren.