Nieuws

  • 14 juli 2017

    Vanaf 1 februari 2018 wordt het voor de consument nog eenvoudiger om over te stappen naar een andere bank. Hij zal namelijk niet langer zelf zijn nieuwe rekeningnummer moeten doorgeven aan pakweg zijn werkgever of elektriciteitsleverancier. Zijn nieuwe bank zal dat op zich nemen. Via de nieuwe centrale dienst Bankswitching stuurt zij de meldingen van een bankoverstap door aan de verschillende schuldeisers en opdrachtgevers van terugkerende overschrijvingen.  

  • 5 juli 2017

    Op dinsdag 11 juli, het Feest van de Vlaamse Gemeenschap, zijn de bankkantoren in het Nederlandstalige landsgedeelte van ons land gesloten. In Brussel en het Franstalige gedeelte van het land zijn de kantoren wel geopend. Febelfin raadt de bankklanten aan hun voorzorgen te nemen. ​

  • 24 mei 2017

    De Vlaamse 15-jarigen behoren tot de beste leerlingen van de klas als het gaat om financiële geletterdheid. Op een totaal van 15 landen wereldwijd wisten de Vlaamse leerlingen een tweede plaats te bekleden. Enkel de Chinese regio’s Beijing-Shanghai-Jiangsu-Guangdong deden nog beter. Dat blijkt uit de tweede editie van het PISA-onderzoek van de OESO.

  • 22 mei 2017

    Het voorbije jaar kreeg Ombudsfin 3.421 klachten en 74 vragen voor informatie. 3.212 dossiers werden ingediend door consumenten tegenover 283 door ondernemingen. Voor de klachten die ontvankelijk en gegrond werden verklaard, kon Ombudsfin vooral bij de consumentendossiers een oplossing uitwerken: 91,84% van alle ontvankelijke klachten kreeg een minnelijke oplossing. Bij de ondernemingen daalde dat tot 30%. Dat staat te lezen in het jaarverslag van Ombudsfin.

  • 18 mei 2017

    Op donderdag 25 en vrijdag 26 mei zullen de Belgische banken gesloten zijn. De elektronische bankdiensten blijven wel ter beschikking. Zo is het steeds mogelijk om online en mobiel te bankieren, met de kaart te betalen en verrichtingen uit te voeren in de self banks. Febelfin raadt iedereen wel aan om tijdig zijn overschrijvingen in te plannen.

  • 28 april 2017

    Ongeveer 2/3e van de Belgen vertrouwt het advies van zijn bank als hij daar aanklopt voor een vraag over zijn spaargeld, een lening of beleggingen. Vooral oudere personen dichten hun banken het nodige vertrouwen toe. Bij de jongere generaties kalft dit vertrouwen dan weer af. Dat blijkt uit de Grote Geldenquête van het weekblad Knack, dat de enquête heeft uitgevoerd samen met Beobank en onderzoeksbureauKantar TNS.

  • 3 april 2017

    De nieuwe wetgeving inzake het hypothecair krediet is op 1 april in werking getreden. Het wordt voortaan gemakkelijker om woonleningen te vergelijken aan de hand van een gestandaardiseerde infofiche waarin alle afgesproken voorwaarden zijn opgenomen. Deze transparantie zou voortaan in heel Europa moeten gelden.

     
  • 31 maart 2017

    67% van de Belgen heeft de afgelopen 12 maanden een centje opzijgezet om te sparen. De resterende 33% geeft aan dat hij hier niet toe gekomen is omdat hij er de financiële mogelijkheden niet voor had. Dat blijkt uit de enquête van Wikifin.be. Het platform bevroeg - naar aanleiding van De Week van het Geld die momenteel plaatsheeft - iets meer dan 1000 Belgen tussen 25 en 74 jaar over hun spaargedrag.

  • 30 maart 2017

    Het centrale thema binnen de Week van het Geld dit jaar is “Sparen, of niet?”. Organisator Wikifin (en de FSMA) zetten heel wat activiteiten op om burgers hiervoor - en voor andere geldthema’s - te sensibiliseren. Ook Febelfin Academy, het opleidingsinstituut van de financiële sector, sprong mee op de kar en vroeg aan één van haar docenten om zijn gedachten rond het spaarboekje op papier te zetten.

  • 28 maart 2017

    In het kader van de Week van het Geld die momenteel loopt, organiseert Wikifin.be 3 infomarkten waar de burger terecht kan met al zijn vragen over geld. Brussel, Antwerpen en Luik zijn de gaststeden van dienst om de infomarkt te verwelkomen.

Pagina's