Kies voor gemak en betaal via domiciliëring!

07/10/2016

Facturen kan je gemakkelijk betalen via een domiciliëring. Je facturen worden automatisch en steeds op tijd betaald. Toch blijkt uit een aantal luisteraarsvragen van het consumentenprogramma ‘De Inspecteur’ dat er nog veel verwarring bestaat over de werkwijze van domiciliëringen en de rol van de bank. 

Tijd voor een overzicht!

Met een domiciliëring geef je toestemming aan een bedrijf om je facturen automatisch bij je bank te innen. Vooral voor betalingen die regelmatig terugkomen, zoals je gas-, telefoon-, elektriciteits- en GSM factuur is dit handig. Op die manier gebeuren je betalingen altijd tijdig zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen. Bovendien vereenvoudigt het jouw administratie en die van de begunstigde. Het nadeel is dat je betalingen via domiciliëring niet kan uitstellen als het financieel even wat moeilijker gaat.

Maar wat als je geen akkoord voor een domiciliëring hebt gegeven? Bij wie kan je dan terecht, bij de bank of de leverancier? Isabelle Marchand, Febelfin woordvoerster, beantwoordde deze en enkele andere veel voorkomende luisteraarsvragen tijdens het radioprogramma ‘De Inspecteur’ (te beluisteren vanaf minuut 39.46). Hieronder zetten we alles nog even op een rijtje.

Ben je verplicht een domiciliëring te aanvaarden?

In de meeste gevallen is een domiciliëring vrijblijvend. Maar in sommige gevallen is het zo dat een domiciliëringsopdracht een noodzakelijke voorwaarde is om de overeenkomst met de leverancier te kunnen sluiten. Het hangt dus af van het type contract dat je afsluit met je leverancier.

Domiciliëring zonder toestemming?

Een bedrijf kan geen domiciliëring opstarten zonder de toestemming van de klant. Dit werd vastgelegd in de Europese domiciliërings-wetgeving (SEPA), die van toepassing is sinds 2014. Als een bedrijf automatisch geld van de klant zijn rekening wil afhalen, heeft dit bedrijf altijd een schriftelijk mandaat met handtekening van de klant nodig. Een mondeling akkoord via de telefoon is dus niet voldoende.

Niet akkoord?

Indien je niet akkoord gaat met de invordering van de domiciliëring, heb je tot acht weken na de betaling tijd om je bank te verzoeken tot een terugbetaling van het gedebiteerde bedrag (indien de toestemming niet geldig is, bedraagt de periode 13 maanden).

Hoe zet ik een domiciliëring stop?

Sinds 2014 worden domiciliëringsmandaten door de leveranciers beheerd en niet meer door de bank. De schuldenaar (de klant) moet dus bij de schuldeiser zelf aankloppen voor de opzegging, tenzij anders vermeld werd in het contract. De wetgeving stelt dat een domiciliëring te allen tijde door elke partij kan worden opgezegd via kennisgeving aan de medecontractant.

Nog meer vragen, neem dan even een kijkje op de site mijngeldenik.

Meer over: