Big data in het voordeel van de klant

30 mei 2016

De Belgische burger is zeer gevoelig voor het verwerken en delen van zijn persoonlijke (financiële) gegevens. Zo wil hij liever niet dat het saldo en nummer van zijn rekening, zijn inkomen of informatie over zijn beleggingen breed verspreid worden. Wel heeft hij er vertrouwen in dat zijn bank goed omgaat met deze gegevens en staat hij open voor het gebruik van zijn gegevens in ruil voor een betere en snellere dienstverlening. Dat blijkt uit een studie die Febelfin liet uitvoeren door het onderzoeksbureau Profacts.

Bank vs. telecom

Maar liefst 96% van de respondenten klasseert het saldo van zijn bankrekening als gevoelige tot zeer gevoelige informatie. Op de tweede en derde plaats van meest gevoelige informatie komt het rekeningnummer (92%) en informatie over beleggingen (91%).

Opvallend is dat de Belgische burger minder moeite heeft om te delen bij welke telecomoperator of energieleverancier hij klant is, dan bij welke bank hij langsgaat. 41% van de respondenten klasseert zijn “klant-zijn” bij de energieleverancier als (heel) gevoelig, tegenover 45% bij telecom en maar liefst 74% bij de banken.

Bank krijgt vertrouwen

Hetzelfde onderzoek toont aan dat de Belg veel vertrouwen heeft in zijn bank voor de omgang met zijn persoonsgegevens. Zo heeft 81% van de respondenten aan vertrouwen in zijn bank te hebben. Daarmee doet de bank het even goed als het ziekenhuis (81%), de politie (81%) of de mutualiteit (84%). Enkel de huisdokter scoort met 92% nog beter.

De Belgische burger staat wel open voor het gebruik van zijn persoonsgegevens als hij daarvoor een zekere dienstverlening in ruil krijgt: een prijsvoordeel, een betere bescherming tegen fraude, een snellere dienstverlening of een gepersonaliseerd productaanbod.

Michel Vermaerke, Gedelegeerd bestuurder van Febelfin: “Big data kan helpen om de klantenverwachtingen beter te begrijpen en de dienstverlening te individualiseren, maar ook om betaalfraude te detecteren. De studie leert ons dat klanten een groot vertrouwen stellen in hun bank als het gaat over de omgang met persoonsgegevens. Banken moeten dat vertrouwen koesteren, ook in het big data tijdperk. Het is dus zaak om de opportuniteiten die big data biedt in alle transparantie en met veel oog voor de privacy af te stemmen op de verwachtingen van de klant.”

Meer informatie

De volledige studie kan hier ingekeken worden.

Om meer te weten te komen over wat de verwerking van persoonsgegevens door de bank voor u kan betekenen, kunt u de publicatie “De digitale bank en uw privacy: een zaak van wederzijds vertrouwen” raadplegen.

Op basis van de resultaten van de Profacts studie werd een overzichtelijk verhaal gemaakt van de privacy problematiek en opportuniteiten in de digitale wereld anno 2016.

Meer over: