Overschrijving

Wat is een overschrijving?

Met een overschrijving maak je geld over van de ene bankrekening naar de andere.

Je stort geld op de rekening van de begunstigde. In België is de overschrijving het meest gebruikte betaalmiddel.

Overschrijvingen kunnen zowel op papier als elektronisch.

Elektronische overschrijvingen zijn de laatste jaren enorm toegenomen, mede dankzij het succes van internetbankieren.

Wat zijn de voordelen?

  • volledig geautomatiseerd, van de invulling tot en met de betaling
  • het over te schrijven bedrag is niet gelimiteerd
  • het is veilig: voor elke overschrijving (papier én elektronisch) is er een handtekening nodig
  • je kan er overal in Europa mee betalen

Hoe schrijf je over?

Wanneer je een factuur ontvangt, is daar meestal een overschrijvingsformulier aan gehecht. Jouw leveranciers hebben daarop alle gegevens (zoals hun naam en rekeningnummer) netjes ingevuld. Je kunt die gegevens vlot  invoeren via internetbankieren. Of je kunt ook jouw rekeningnummer invullen en het formulier ondertekend aan jouw bank bezorgen.

Wat is een IBAN en een BIC?

Op het Europese, rode overschrijvingsformulier staat een vakje voor een IBAN-nummer en een BIC. 

Het IBAN-nummer of International Bank Account Number bestaat in België uit 16 tekens: eerst de letters ‘BE’ gevolgd door 2 cijfers en daarna de 12 cijfers van het nationaal rekeningnummer. Per land kan het aantal tekens variëren maar het maximale aantal is 34.

De BIC of Business Identifier Code identificeert de bank. De BIC telt 8 of 11 tekens en bestaat uit een bankcode (4 tekens), een landcode (2 letters), een plaatscode (2 tekens) en kan voor bepaalde banken aangevuld zijn met een kantoorcode (3 tekens).

Wat is Zoomit?

Via Zoomit kan je jouw facturen ontvangen via internetbankieren. Je hoeft hierbij de gegevens niet meer over te typen en kan met enkele kliks tijdig betalen.

Meer info vind je op www.zoomit.be.