Betalen met smartphone niet langer toekomstmuziek

13/10/2016

In het artikel “België: elektronisch vs. cash betalen” stelden we dat cash in de toekomst mogelijks wordt vervangen door elektronische betalingen. Vandaag zijn experten het er echter over eens dat deze betalingen worden uitgedaagd door de smartphone. Onze woordvoerster Isabelle Marchand beantwoordde al uw vragen tijdens het radioprogramma “De Inspecteur” op Radio 2.

Mobiel betalen: hoe werkt dat? 

Mobiele betalingen werken volgens hetzelfde principe als contactloze betalingen met een bankkaart: je betaalt door met je smartphone of tablet langs een betaalterminal te “swipen”. In plaats van je bankkaart boven te halen, hoef je gewoon je smartphone of tablet tegen de betaalterminal aan te houden. Het enige wat je nodig hebt, is een smartphone of tablet en een applicatie die mobiele betalingen ondersteunt. 

De onderliggende Near Field Communication (NFC) technologie wisselt via radiogolven informatie uit tussen de smartphone en de betaalautomaat. Een geluids- of lichtsignaal geeft aan wanneer de betaling is voltooid. Het Contactless Symbol geeft aan of contactloze betalingen mogelijk zijn. 

Een andere manier om mobiel te betalen, is door het scannen van een QR-code. Wanneer je wil betalen, open je eerst de mobiele betaalapp die je wil gebruiken. Vervolgens scan je de QR-code die op het scherm verschijnt. Daarna bevestig je de betaling met je pincode. 

Wie betaalt al mobiel? 

Uit de Digital Payments Studie van Visa blijkt dat het aantal Europeanen dat anno 2016 regelmatig betaald via een mobiel toestel verdrievoudigd is ten opzichte van 2015 (van 18 % naar 54 %). Bovendien groeit mobiel betalen in alle leeftijdsgroepen en zowel in ontwikkelde als opkomende markten.

De studie stelt dat dit jaar 54 % van de ondervraagde consumenten zijn smartphone of ander mobiel apparaat gebruikt om te betalen voor uiteenlopende aankopen. In lijn met deze groei neemt ook het percentage consumenten dat nog nooit mobiele betalingen heeft uitgevoerd gestaag af.

Uit het onderzoek blijkt ook dat België één van de landen is waar het meest mobiel betaald wordt. Maar liefst 75 % van de respondenten gaf aan regelmatig zijn smartphone te gebruiken om aankopen te doen. Met deze score sluiten we mooi de top 10 af.

In welke situaties kan ik mobiel betalen?

Mobiele betalingen zijn eenvoudig en snel. Hieronder volgt een overzicht van de dagdagelijkse situaties waarin mobiele betalingen hun nut bewijzen. Belangrijk: de werkwijze kan licht verschillen naargelang de applicatie die je gebruikt.

1. Vrienden terugbetalen

Iedereen heeft het al wel eens meegemaakt: na een avondje uit met vrienden brengt de ober de rekening, maar niemand kan gepast betalen. Vaak betaalt één iemand en betaalt de rest later terug, maar dit verloopt niet altijd even vlot. Mobiele betalingen bieden hier een oplossing voor.

De werkwijze gaat als volgt: jij en je vriend openen een betalingsapp. Jij kiest de optie “Betalen” en je vriend kiest de optie “Ontvangen”. Bij deze laatste verschijnt een QR-code op het scherm. Scan de QR-code en controleer het bedrag dat op je scherm verschijnt. Kies vervolgens met welke bankkaart je wil betalen, druk op bevestigen en voer je pin code in. Je ontvangt een bevestiging wanneer de betaling is uitgevoerd.

2. Online betalen

Ook online aankopen kunnen vanaf nu met een smartphone worden betaald. De werkwijze is simpel: bevestig in de webshop de inhoud van uw winkelmandje en scan vervolgens de QR-code die op het scherm verschijnt. Controleer vervolgens het bedrag, druk op bevestigen en voer uw pin code in.

3. Rekeningen betalen

Ook rekeningen (bv. op restaurant) kunnen eenvoudig worden betaald met je smartphone of tablet. De werkwijze is hetzelfde als bij online betalen: open een betaalapp, scan de QR-code die op de rekening staat, controleer het bedrag en bevestig door middel van je pin code.

4. In de winkel betalen

Ten slotte is mobiel betalen ook mogelijk in een aantal Belgische winkels. Wanneer de betaalterminals zijn uitgerust met de Near Field Communication technologie volstaat het om met je smartphone langs de betaalterminal te swipen. Wanneer dit niet het geval is, dien je de QR-code op de betaalterminal te scannen om je betaling uit te voeren.

Hoe veilig zijn deze apps?

Mobiele betalingen genieten van dezelfde beveiliging als elektronische betalingen met een bankkaart. Isabelle Marchand gaf vanochtend in De Inspecteur aan dat je bij mobiele betalingen telkens twee elementen nodig hebt om je betaling te vervolledigen. Je gebruikt je telefoon waarop de applicatie is geïnstalleerd en je moet jezelf identificeren. De identificatie verloopt vaak via een pin code, maar ook nieuwe technologieën zoals biometrie komen steeds vaker voor. Bovendien moeten applicaties aan strenge veiligheidsvoorschriften voldoen: “De applicaties zien er misschien allemaal anders uit, maar ze zijn wel allemaal veilig!”

Welke veiligheidsmaatregelen kan je als consument nemen?

Ook de consument kan bijdragen aan de veiligheid van mobiele betalingen. Enkele tips zijn:

  • Voer geen betalingen uit op een onbeveiligd Wifi netwerk;
  • Waak erover dat niemand je codes meeleest;
  • Zorg ervoor dat je de laatste software gebruikt;
  • De belangrijkste tip blijft nog steeds: deel je persoonlijke codes nooit mee aan derden. Je bank zal je dit nooit vragen!

Wanneer je je toestel verliest, neem je best volgende maatregelen:

  • Vervang onmiddellijk al je wachtwoorden van de accounts die op je toestel stonden (bv. E-mail, Facebook, Whatsapp,…). Kies telkens een uniek wachtwoord per account;
  • Als je bank- of betaalgegevens op het toestel stonden, verwittig dan onmiddellijk uw bank. Laat de applicatie waarmee u betaalt, blokkeren;
  • Hou ook uw rekeningen nauwlettend in de gaten. Eventueel kan je ervoor kiezen om  je rekeningen en bankkaart(en) te laten blokkeren;
  • Als er gegevens uit je professionele leven op het toestel stonden, verwittig dan onmiddellijk uw werkgever;
  • Wanneer blijkt dat je toestel is gestolen, doe dan zo snel mogelijk aangifte bij de politie.

Wat zijn de mogelijkheden van mobiel betalen in de toekomst?

De mobiele betalingsapplicaties worden steeds verder ontwikkeld en bieden ook steeds meer diensten aan. Zo is het in theorie bijvoorbeeld perfect mogelijk om via je smartphone een hypothecaire lening af te sluiten. Welke diensten in de toekomst precies zullen worden aangeboden, valt niet te voorspellen. Het is aan iedere individuele bank om te beslissen welke diensten ze willen aanbieden. “Wat we vandaag wel zien, is dat het merendeel van de bevolking graag langsgaat bij hun kantoor voor het maken van belangrijke beslissingen”, aldus Isabelle Marchand tijdens De Inspecteur.

Wenst u graag meer informatie?

Wil u graag meer informatie over mobiel betalen? Beluister dan zeker volgend fragment uit De Inspecteur op Radio 2.

Meer over: