1
  • 6 september 2018

    Sinds de opstart van de nieuwe bankoverstapdienst op 1 februari 2018 werden 39.758 bankoverstappen aangevraagd. Het gemak en de eenvoud van de vernieuwde dienst zorgde voor een verdubbeling van het aantal overstappen tegenover een jaar eerder. Ondanks deze cijfers verloopt de werking van de dienst nog niet altijd als gewenst. Om een bankoverstap vlot en volledig te kunnen afronden, dienen schuldeisers met domiciliëringen (bv. een nutsbedrijf) en terugkerende betalers (bv. de werkgever of een overheidsdienst) het nieuwe rekeningnummer aan te passen in hun betalingen. Die bijwerking gebeurt echter niet altijd tijdig. Febelfin roept deze tegenpartijen op om zich zo snel als mogelijk aan te passen en hun wettelijke verplichtingen na te komen.

  • 26 juni 2018

    Dit weekend beginnen niet enkel de zomersolden maar trekt ook de zomervakantie op gang. Het is de start van een periode waarin mensen traditioneel heel wat aankopen doen en betalingen verrichten. Elektronisch betalen blijft ook hier de beste keuze: het is gemakkelijk, snel, altijd mogelijk en veilig. Met een paar voorzorgsmaatregelen kunnen consumenten zowel in binnen- als buitenland zorgeloos elektronisch betalen.

  • 22 juni 2018

    Vandaag hebben de banken en Bpost samen rond de tafel gezeten om verdere maatregelen af te spreken in de strijd tegen plofkraken. Diverse maatregelen werden besproken: het verminderen van cash in de geldautomaten, het bijkomend beveiligen van de geldautomaten en het installeren van detectiesystemen die pogingen tot plofkraken snel opmerken.

  • 19 juni 2018

    Binnenkort treedt de Europese betaalrichtlijn PSD II (Payment Services Directive) in België in werking. PSD II beschermt de consument beter en moedigt innovatie en concurrentie op de betaalmarkt aan. Hierdoor kan de consument beroep doen op nieuwe diensten die hem het leven makkelijker maken als het om zijn betalingen gaat. De financiële sector heeft sterk geïnvesteerd om de richtlijn te implementeren.